جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 1017 |
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 - 11:18 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

آن‌طور که از خبرها و اظهارات طرفین بر می‌آمد، موارد مورد اختلاف عمران و شهرداری در زمان علیرضا عرب، شهردار پر حاشیه پرند، کم کم در حال حل و فصل بود و دو طرف حاضر شده بودند تا از بعضی از مواضع خود کوتاه بیایند.

*عرفان حدادی

 

از اولین سال‌های تشکیل شورای اول شهر پرند، موضوع تحویل شهر به شهرداری از طرف شرکت عمران، بحث داغ محافل خبری و اجتماعی شهر پرند بوده است. موضوعی که علیرغم اینکه همواره سهم بزرگی در شعارهای انتخاباتی داشته است، همیشه نقاط مبهم فراوانی در شیوه اجرای آن وجود داشته و دارد.

در تمام این سال‌ها شهرداری که فقط سه فاز کوچک از شهر را در اختیار داشت همواره مدعی بود که توانایی مدیریت تمام شهر را دارد و شرکت عمران هم همیشه آمادگی خود را برای تحویل تمام فازهای شهر به شهرداری اعلام کرده است.

اما در تمام این سال‌ها و طی دو دوره اول شورا و آمد و شد بیش از 12 شهردار و سرپرست به ساختمان شهرداری پرند، عملا هیچ اتفاق خاص و ملموسی رخ نداده بود و با وجود تنظیم و امضای چندین تفاهم‌نامه در این خصوص، موضوع تحویل شهر تبدیل به گره‌کوری شده بود که امیدها را برای نهایی شدن این مهم کم‌رنگ‌تر کرده بود.

نمی‌خواهم قهرمان تحویل شهر باشم!

سعید آگشته، شهردار کم فروغ پرند، از همان ابتدای فعالیت 9 ماهه خود در پرند، در خصوص موضوع تحویل شهر با مطرح کردن این شعار به نحوی وانمود کرد که نمی‌خواهد زیر بار قراردادی یک طرفه برود؛ اما در کمال شگفتی و بلافاصله پس از این اظهارات به سرعت به سراغ تحویل گرفتن شهر رفت و با تنظیم تفاهم‌نامه‌ای که نهایتا به امضای مسئولان ارشدی از وزارتخانه‌های کشور و مسکن هم رسید در این مسیر گام برداشت. هرچند چالش تحویل شهر پس از انعقاد این تفاهم‌نامه وارد مرحله تازه ای شد و جلسات متعددی که در صحن شورا در این خصوص برگزار شد، حاکی از اراده طرفین برای انجام کار داشت اما عمر کوتاه مدیریت آگشته و بروز و ظهور ناهماهنگی‌های فراوان و نیز عدم تخصص لازم در مجموعه شورای شهر، سرانجام تفاهم نامه‌ی مذکور را به قعر بایگانی‌های شورای شهر و شهرداری فرستاد.

لشگرکشی رسانه‌ای و سر باز زدن از تحویل گرفتن شهر

با رفتن آگشته و نشستن علیرضا عرب بر صندلی شهرداری پرند، شهرداری با شرکت عمران وارد تقابل شد و علیرضا عرب با بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌های محلی که به مدد آگهی‌ها و رپرتاژهای بیشمار و هرماهه آنان را با خود همسو کرده بود، این فضای تقابل را چنان غبارآلود کرد که موضوع تحویل شهر در این میان گم شد به نحوی که شرکت عمران در ماه‌های پایانی سال 1398، شهرداری را تهدید کرد که با توجه به امضای تفاهم‌نامه توسط مقامات هر دو وزارتخانه و غیرقانونی بودن تخصیص بودجه از جانب شرکت عمران برای ارائه خدماتی چون رفت و روب و نگهداری فضای سز و … در فازهای 3 تا 6، اگر شهرداری شهر را تحویل نگیرد به مراجع قضایی شکایت خواهد کرد.

در مقابل این تهدید، اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار منتخب آنها ادعا داشتند که تفاهم‌نامه آگشته مورد تایید آنها است اما شرکت عمران از زیر بار اجرای آن شانه خالی می کند؛ در حالی‌که در عمل اخباری از محافل شورا و شهرداری درز می‌کرد که چند بند از تفاهم‌نامه برای علیرضا عرب، شهردار پرحاشیه پرند و اعضای شورا – که این تفاهم‌نامه را عینا به تصویب رسانده بودند- قابل قبول نیست و عمران هم حاضر به تغییر آن بندها نمی‌شود.

اخبار ضد و نقیضی که در آن زمان به گوش می‌رسید نشان می‌داد که تحویل یک سالن ورزشی، گرفتن چندین قطعه زمین برای ساخت بازار میوه و تره‌بار در فازهای مختلف شهر و دریافت هزینه تکمیل معابر از شرکت عمران و انجام آنها توسط شهرداری، از جمله آن چند بند بوده است.

پس از کش و قوس‌های فراوان، اعضای شورای شهر اعلام کردند که بهتر است شهر به صورت فاز به فاز تحویل گرفته شود. اما این طرح هم عملیاتی نشد و با رد صلاحیت قاطبه اعضای شورا -که شاید همین موضوع دلیلی بود بر رفتن زودهنگام عرب از شهرداری پرند- و برگزاری انتخابات شوراها و نهایتا ایجاد تغییرات اساسی در ترکیب شورای شهر، بحث‌های مربوط به تحویل شهر برای مدتی به فراموشی سپرده شد.

گشودن گره کور تحویل شهر

بعد از کش و قوس‌های انتخاب شهردار، در نهایت دکتر حمیدرضا اله‌یاری، با انتخاب اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار پرند شد.

تحویل شهر از همان ابتدا در جای جای برنامه اله‌یاری دیده شد و او در همان ابتدای کار گفت: تحویل حداقل یک فاز از شهر می‌تواند گره کور کار را باز کند.

برای همین به سرعت تفاهم نامه تحویل فاز ۳ در سکوت خبری تنظیم شد و اخباری که به بیرون درز می‌کرد نشان از تفاهم سازنده هر دو طرف این موضوع داشت.

آن‌طور که از خبرها و اظهارات طرفین بر می‌آمد، موارد مورد اختلاف عمران و شهرداری در زمان عرب کم کم در حال حل و فصل بود و دو طرف حاضر شده بودند تا از بعضی از مواضع خود کوتاه بیایند.

حالا چندروزی است که شهردار پرند با بازدید از محله‌های فاز ۳ به مردم نوید تکمیل معابر و اتمام ساخت و سازهای عمرانی را می‌دهد و رسانه‌ها نیز این قصه پر حاشیه و دنباله‌دار را با نگاهی مقایسه‌گر اما همچنان مردد پیگیری می‌کنند که آیا شهردار جدید می تواند بر خلاف اسلاف خود، با حفظ منافع شهر نقطه پایانی بر این مناقشه کهنه گذاشته و تقابل این دو نهاد مهم مدیریت شهری را به تعامل تبدیل کرده و در خدمت شهر قرار دهد.

و سخن آخر: در حالی که هنوز اختلافات درونی شورای اسلامی شهر با صدای بلندی به گوش می‌رسد، اما آن‌طور که از شرایط بر می‌آید تحویل فاز ۳ چندان مورد اختلاف اعضا نیست و می‌توان امیدوار بود که به زودی شاهد مدیریت شهرداری بر این فاز باشیم.

 

*فعال اجتماعی و رسانه‌ای شهر پرند

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط عمارت نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید