سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 1011 |
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 - 11:03 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

*دکتر جبار شرافت‌پور   شهر جدید پرند با رشد شتابان در مسیر توسعه قرار گرفته و با روند کنونی لاجرم درآینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل آن به یکی از کلان‌شهرهای کشور خواهیم بود. بنابراین، امور زیربنایی و روبنایی شهر نیز باید متناسب با این آهنگِ پرشتاب، توسعه یابد. یکی از این امور، توسعه حوزه حمل و […]

*دکتر جبار شرافت‌پور

 

شهر جدید پرند با رشد شتابان در مسیر توسعه قرار گرفته و با روند کنونی لاجرم درآینده‌ای نزدیک شاهد تبدیل آن به یکی از کلان‌شهرهای کشور خواهیم بود.

بنابراین، امور زیربنایی و روبنایی شهر نیز باید متناسب با این آهنگِ پرشتاب، توسعه یابد. یکی از این امور، توسعه حوزه حمل و نقل همگانی است.

ارتقای خدمات ناوگان حمل ونقل عمومی برای شهر پرند نیز  ضروری است و حق مردم پرند برای توسعه و امکانات اولیه بیشتر از این است که امروز می‌بینیم.

ارتقاء خدمات حمل و نقل عمومی پرند شامل سه حوزه است:

حوزه اول: افزایش خودروهای حمل و نقل همگانی به ویژه اتوبوس در مسیرهای تهران –پرند

حوزه دوم: ارتقاء، اجراء و تکمیل خط دوم ریل باس

اما حوزه سوم و مهمترین حوزه حمل ونقل همگانی، بحث تکمیل متروی شهر پرند است که رفع موانع پیش روی آن نیازمند ورود نهادهای فرادستی است.

اما سوال اینجاست که این سه مرحله چگونه اجراء و بودجه آنها چطور و از کجا باید تامین شود؟

اگر وظیفه افزایش خودروهای حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها را به عهده سازمان شهرداری بگذاریم (که آنهم با توجه به نوپا بودن این سازمان کار مشکلی است) اما تامین بودجه ریل‌باس و مترو که هر کدام حدود 700 میلیارد تومان بودجه لازم دارند -البته هزینه توسعه ریل‌باس از مترو خیلی کمتر است- چگونه و از کجا باید تأمین شود؟

بنا بر شنیده‌ها و مصاحبه اخیر جناب استاندار قرار است هم بودجه مترو و هم هزینه توسعه ریل‌باس توسط شرکت عمران و از فروش و تغییر کاربری سرانه زمین‌های شهر پرند تامین گردد که این امر شاید باعث بروز دغدغه و ایجاد نگرانی برای مردم و وارد آمدن خدشه به اعتماد عمومی نسبت به مسئولین نظام اسلامی شود.

از آنجایی که این شرکت، بودجه ملی و استانی یا مستقل دیگری به غیر از فروش زمین سرانه‌های مختلف شهری ندارد، این شیوه تامین ناعادلانه اعتبار، عدم برقراری عدالت بودجه‌ای برای طرح‌های ملی و استانی و بی‌عدالتی درحق مردم مظلوم شهر پرند است. لذا شایسته است که در گام دوم انقلاب، دولت انقلابی سیزدهم  نسبت به این  روش تأمین ناعادلانه بودجه تجدیدنظر نماید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن طرح توسعه یا دوخطه کردن ریل‌باس که بخش زیادی از زیرساخت آن اجراء شده و کم هزینه‌تر است را با بودجه استانی به سرانجام برساند تا بحث حمل ونقل عمومی که یکی از نیازهای اصلی مردم منطقه است تا حدی مرتفع گردد و سپس بودجه مترو را  جزء طرح‌های ملی در سال 1401 قراردهد.  زیرا علیرغم همه محرومیت‌های شهر پرند، اما در بودجه کل اعتبارات، حتی اسمی از شهر پرند در پروژه‌ها دیده نشده است. در خصوص تامین هزینه مترو از محل سایر اعتبارات، همین بس که براساس نظر کارشناسان احداث هر کیلومتر مترو در شهر تهران درسال‌جاری بین 1200 تا1400 میلیارد تومان هزینه در بر دارد؛ لذا کل بودجه مورد نیاز برای تکمیل و راه‌اندازی خط مترو در پرند معادل هزینه ساخت فقط 500 متر احداث مترو در شهر تهران است. پس اجرای این طرح نباید به بهانه‌های مالی و نبود اعتبارات عمرانی بیش از این معطل بماند. علاوه بر آن پایان دادن به چشم انتظاری 15 ساله مردم منطقه هم به نفع نظام جمهوری اسلامی است و هم براساس آمایش سرزمین و اسناد بالادستی ملی و استانی باعث برطرف نمودن یکی از مشکلات اصلی منطقه و عدالت توسعه‌ای آن خواهد بود.

 

*دکترای شهرسازی

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط عمارت نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید