جمعه, ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-17
کد خبر: 997 |
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 - 10:05 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

هنوز شهروندان نمی‌دانند که علیرضا عرب با گذاشتن بیش از شصت میلیارد تومان بدهی در دامان شهر، آن را ترک کرده و شهردار و شورای جدید را در آخرین ماه‌های سال با چالش بزرگی روبرو کرده است.

عدم اطلاع رسانی مناسب و منطبق با واقعیت در  ادوار قبلی شهرداری و شورای شهر پرند باعث شده است که شهروندان شهر تعریف درستی از عملکرد شهرداری و شورا نداشته باشند.

با تاکید بر اولویت موضوع ارزیابی و نظارت در عملکرد شهرداری که وظیفه اصلی شوراست، این اتفاق پس از پایان  دو دوره شورا، همچنان نقطه ضعف بزرگی برای شورای اسلامی شهر پرند به حساب می‌آید.

انتظار شهروندان از شورای سوم به دلیل تغییر ترکیب آن، این بار نیز به بار ننشسته و گویا تنها بازمانده از شورای دوم، مانع بزرگی برای اطلاع رسانی دقیق از عملکرد آن شورا و شهردار محبوبش شده است.

اینکه سهم شهروندان در بهره‌برداری از شهر مناسب نیست و عدم وجود جامعه آماری مناسبی از نیازهای واقعی مردم حقیقتی‌است که به عینه با آن روبرو هستیم.

با پایان دوره دوم شورا و تغییر اکثریت اعضای آن، علیرضا عرب، آخرین شهردار آنها، آنهم با عملکردی پرابهام، خیلی بی سر و صدا از شهرداری رفت و حتی در جلسه تودیع خود نیز شرکت نکرد.

هر چه بود این تغییر نیازمند بررسی و تحقیقی جامع از میراث شوم شورای دوم و شهردار منتخب آن بود که متاسفانه گویا اراده 6 عضو شورا  در مقابل تنها بازمانده از دوره قبلی، تحت الشعاع  قرار گرفته و تا این لحظه هنوز هیچ گزارش رسمی از سوی شورای منتخب به سمع و نظر شهروندان در رسانه‌های حقیقی و مجازی شهر منتشر نشده است.

تا جاییکه هنوز شهروندان نمی‌دانند که علیرضا عرب با گذاشتن بیش از شصت میلیارد تومان بدهی در دامان شهر، آن را ترک کرده و شهردار و شورای جدید را در آخرین ماه‌های سال با چالش بزرگی روبرو کرده است.

 

در این نوشته سعی شده است که با نگاهی به میراث شورا و شهردر قبلی، بررسی شرایط شهرداری پرند در آغاز فعالیت شهردار جدید، برای شهروندان تسهیل شود.

 

  • مشکلات و معضلات در حوزه خدمات شهری

نبود هیچگونه طرح مطالعاتی و پژوهشی در خصوص فضای سبز و سیما و منظر شهری و آبرسانی، در کنار عدم بکارگیری نیروی انسانی ماهر و کارآزموده و متخصص در شرکت‌های پیمانکاری رفت و روب و فضای سبز و نیز عدم وجود ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین و حتی عدم وجود کافی ماشین آلات سبک جهت اجرای رفت و روب سطح شهر یکی از ده‌ها میراث شوم شهردار قبلی‌است که با عدم جانمایی صحیح مخازن زباله و نبود زیرباکسی برای مخازن و نیز پوسیدگی بیش از ۹۰% آنان، این آشفتگی در این حوزه را به اوج خود رسانده است.

در این میان، پوشش نامناسب گیاهی در میادین اصلی شهر و رفیوژهای وسط بلوار و کاشت گونه های کارشناسی نشده و نیز عدم وجود سیستم آبیاری کارشناسی شده و خشک شدن بسیاری از درختان در فصل گرما که منجر به قطع آنان شد از دیگر نقص‌های مدیریتی علیرضا عرب می‌باشد که  گواهی‌است بر عدم نظارت شورای دوم بر عملکرد شهردار.

کمبود وسایل بازی و ست‌های ورزشی و عدم طراحی مبلمان شهری مناسب در سطح شهر  در کنار عدم لایروبی جوی‌ها و ماندگاری آب‌های سطحی در کانال‌ها  و عدم دسترسی بوستان‌های شهر به آب آشامیدنی و نیز نبود گلخانه تخصصی جهت تولید و تکثیر گیاهان مورد نیاز در فضای سبز شهر نشان دهنده عدم توجه شهردار و شورای دوم به این معضلات بوده که با معضل سد معبر نابسامان و آشفته و عدم توانایی در جمع‌آوری سگ‌های ولگرد در سطح شهر به نهایت بی‌کفایتی شورای دوم و شهردار عرب اشاره می‌کند.

  • مشکلات و معضلات حوزه فنی و عمرانی:

هزینه بالای پروژه‌ها  علی‌الخصوص در پروژه های شهدای هسته ای، زورخانه، سالن ورزشی چند منظوره، سالن کشتی.

عدم کارایی مناسب پارک بانوان با توجه به هزینه‌کرد زیاد پروژه مذکور و محفوظ نبودن برای بانوان

خرابی‌های پی‌در‌پی در بوستان تازه تاسیس شهدای هسته‌ای علیرغم هزینه بالای ساخت

قابل ذکر است کارشناسان امر به تفکیک پروژه‌ها و بصورت کلی ( فارغ از نحوه واگذاری پروژه ها به پیمانکاران که دست‌آوردهای گسترده‌ای را در این زمینه به‌صورت مستدل و مستند بدست آورده‌اند)  برای روشنگری افکار عمومی و شهروندان ، ریز مشکلات پروژه‌ها نیز در ادامه می‌آید:

۱- معضلات پارک  شهدای هسته‌ای:

نشست قسمت ورودی پارک، تخریب زمین بازی، ناتمام ماندن پروژه، خرد کردن معاملات عمده (که بستر لازم برای فساد را فراهم آورده)، بالا رفتن هزینه‌ها در حدود ۳۰ الی ۳۵ میلیارد تومان، افزایش کارکرد به مبلغ ۳/۵ میلیارد تومان ( بیش از ۲۵%)، قیمت بالا و کیفیت پایین ادوات پارک

۲- معضلات زورخانه:

هزینه ۱٫۷ میلیاردتومان مازاد بر قرارداد (بیشتر از ۲۵%)، عدم اجرای تکمیل پروژه شامل موتورخانه به ارزش تقریبی بیش از ۴۰۰ میلیون تومان، ضریب پیمان بسیار بالا به مقدار ۲٫۱۴ که باعث افزایش هزینه ۴ میلیارد تومانی گشته و منجر به تضرر شهر و شهروندان شده است و این در حالیست که ضریب متوسط در کل شهرهای کشور حدود ۱٫۶۰ می‌باشد.

۳- سوله ورزشی و کشتی:

مطالبات سنگین پیمانکار شامل ۱۰ میلیارد تومان صورت وضعیت که قطعی شده است. هزینه‌کرد بیش از ۶ میلیارد تومان اضافه کارکرد با ضریب پیمان ۱٫۹۱ که از ضریب متوسط کل شهرهای کشور فراتر بوده و در نتیجه موجب هدررفت سرمایه شهر و وارد آمدن خسارت به شهر و شهروندان شده است.

۴- ساختمان مرکزی شهرداری:

عدم تعیین تکلیف تعدیل و قرارداد پیمانکار که منجر به تعطیلی پروژه به مدت ۴ ماه شده است و این در حالیست که شهردار از تاریخ  ۱۴۰۰٫۲٫۲۱ در جلسه تعدیل  شورا حاضر نشده و این اهمال منجر به تعویق پروژه و از دست رفتن زمان اجرای پروژه در فصل کاری و ساخت و ساز شده است.

۵- سرای محله:

بلاتکلیفی پروژه سرای محله و کتابخانه بدلیل عدم کفایت مدیریت (شروع قرارداد از تیرماه ۱۴۰۰)

۶- المان شهدای هسته‌ای:

ابهام در هزینه‌کرد این المان و عدم همخوانی انجام پروژه با تاریخ عقد قرارداد؛ به‌طوری که این المان  در تاریخ  ۹۹٫۶٫۲  نصب و در بهمن ۹۹ قرارداد آن بسته شده است.

۷- قرارداد خرید گل و گیاه در پارک شهدای هسته‌ای:

انعقاد قراردادی به مبلغ  ۲میلیارد و 800 میلیون تومان  و خرید گل و گیاه با چندین برابر مبلغ واقعی گل و گیاه از فروشنده در سال ۱۴۰۰

  • مشکلات حوزه حمل و نقل و ترافیک :

فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی، نبود علائم ترافیکی مناسب و وجود تابلوهای معیوب در سطح شهر، عدم کفایت در مدیریت تعامل فی‌مابین پلیس راهور و شهرداری که منجر به عدم همکاری پلیس راهور با شهرداری شده است، عدم پرداخت هزینه‌های ناوگان اتوبوس‌رانی در کنار عدم استفاده از پیمانکاران متخصص در مسائل ترافیکی و عدم ایجاد خطوط درون شهری جدید جهت راحتی شهروندان از دیگر مشکلات حوزه حمل و نقل در دوران شهرداری علیرضا عرب بوده که عدم نظارت و پیگیری شورای دوم  نیز بر افزایش معضلات و مشکلات این حوزه افزوده است.

  • مشکلات موجود در حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی:

نبود مکان مناسب به عنوان مجموعه شهربانو، عدم واگذاری مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی به بهره‌بردار، عدم تکمیل پروژه‌های فرهنگی و ورزشی و عدم تحویل قطعی به شهرداری

  • عدم ساماندهی تابلوهای شهری
  • نبود گرمخانه
  • بخش عمده این معضلات و مشکلات نتیجه عدم وجود سیستم جامع مالی مناسب، عدم راه اندازی سیستم خزانه‌داری، نبود سیستم اموال در شهرداری به همراه عدم شفافیت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها و نیز قراردادها بوده است که شهردار با خرد کردن معاملات در قراردادهای شهری به آن دامن زده است.

 

قابل ذکر است که  متاسفانه در بودجه سالانه شهرداری پرند، نگاهی به حوزه های فرهنگی و اجتماعی، اداری و مالی، خدمات شهری و شهرسازی و حمل و نقل و ترافیک نشده و از کل بودجه شهرداری فقط ۳۰% به سایر حوزه ها تخصیص و ۷۰% الباقی بودجه جهت کارهای عمرانی که اغلب با هزینه‌های بالا برآورد و احداث گردیده و در قراردادها که اغلب به‌صورت  BOT بوده، صرفه و صلاح شهر و شهرداری رعایت نشده است، که یک نمونه بارز آن را می‌توان پارک بانوان ذکر کرد که با هزینه بسیار بالا احداث ولی عملا برای بانوان محترم شهر غیرقابل استفاده می‌باشد.

بلاتکلیفی دو خودرو سواری متعلق به شهرداری که به‌خاطر خوش خدمتی در اختیار وزارت کشور و استانداری قرار گرفته، نمونه دیگری از بی‌کفایتی اعضای شورای دوم بر عملکرد شهرداری و مدیریت پرحاشیه و پرابهام علیرضا عرب است.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط عمارت نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید