پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 1003 |
تاریخ انتشار : 04 بهمن 1400 - 10:39 | ارسال توسط :
0
1
ارسال به دوستان
پ

نشریه سروش کویر در راستای رسالت حرفه‌ای خود، مصمم است که در حد بضاعت، نسبت به انعکاس عملکرد شوراها و مجموعه مدیریت شهری در شهرستان‌های استان تهران اطلاع‌رسانی کند.

ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در تاریخ ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شد و منتخبین این انتخابات از نیمه مردادماه فعالیت خود را آغاز کردند. البته در این دور از انتخابات با رأی نهایی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستای کشور، انتخابات 10 شهر در سطح کشور باطل شد که سهم استان تهران از این ابطال‌ها ۶ شهر رودهن، بومهن، پردیس، قرچک، باقرشهر و کهریزک بود. هرچند برخی منتخبین شوراها رأی دیوان عدالت اداری را مبنی بر ردِ رأی ابطال انتخابات و تشکیل و احیای شوراهای شهر خود گرفته‌اند یا در حال تلاش برای گرفتن چنین آرایی هستند، اما استان تهران فعلا با 42 شورای شهر فعال امور مدیریتی خود را پیش می‌برد.

فارغ از میزان مشارکت در انتخابات این دوره از شوراها که با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان بود و از عدم اقبال مردم به این انتخابات اثر گرفت، حجم تخلفات انتخاباتی در این دوره نیز همچون سایر ادوار گذشته آن‌چنان گسترده و قابل توجه بود که اگر اغماض هیئات نظارت شهرستانی، استانی و کشوری نبود قاعدتا باید افراد بیشتری از منتخبین حذف و حتی انتخابات حوزه‌های بیشتری در سطح کشور و استان ابطال می‌شد.

از آنجا که مصوبات شوراهای شهر که وظیفه اصلی مدیریت امور شهری و نظارت برعملکرد شهرداری را بر عهده دارند، پس از تأیید در کمیته تطبیق به ریاست فرمانداران شهرستان‌ها، رسمیت می یابند و شهرداران در جلسات منظم با استانداری‌ها، هماهنگی‌های لازم را کسب می کنند و مجموعه وزارت کشور علاوه بر تخصیص برخی اعتبارات و بودجه‌ها به شهرداری‌ها، مصدر اعطای برخی مجوزها به این سازمان نیز می‌باشد؛ لذا مجموعه شورا و شهرداری‌ها عموما از طریق فرمانداری‌ها و استانداری‌ها با مجموعه دولت در ارتباط کاری تنگاتنگ می‌باشند.

از طرفی شوراها و شهرداری‌ها هم به واسطه عضویت مقام قضایی در کمیته تطبیق و هم از نظر رسیدگی به تخلفات احتمالی شوراها و عقوبت اعضای متخلف، با مجموعه قضایی نیز سر و کار داشته و در مواردی باید به آن پاسخ داده و شبهه‌زدایی کنند یا عقوبت اهمال یا تخلفات خود را بنابر رأی و دستور آنان ببینند.

یکی از ویژگی‌های دوره فعلی شوراهای شهر و روستاهای کشور این است که آغاز به کار آن‌ها با تغییر ریاست هر دو قوه مجریه و قضاییه مصادف شده است. لذا با توجه به گستره شوراهای شهر و روستا در تمام نقاط جمعیتی کشور، عملکرد این سه‌گانه شورا، دولت و قوه قضاییه می‌تواند نقش بسزایی در نوع نگاه عموم مردم به مجموعه حاکمیت داشته باشد. عملکرد صحیح شوراها و شهرداری‌ها، تعامل، راهبری و هم‌افزایی فرمانداران و استانداران و دقت و سرعت نهادهای قضایی در نظارت بر عملکرد این مجموعه مدیریتی و قاطعیت در برخورد با تخلفات احتمالی، همان اندازه باعث ایجاد امید و آرامش در شهروندان و توسعه منجر به رفاه در شهرها و روستاها خواهد شد که ضعف یا اهمال هرکدام از اضلاع این مثلث در شرایط ویژه اقتصادی و اجتماعی مردم باعث یأس و سرخوردگی و ناامیدی از رسیدن به روزهای روشن‌تر و شرایط بهتر و مناسب‌تر خواهد شد و چه بسا منجر به نارضایتی در میان مردم و مشکلات ناشی از آن شود.

نشریه سروش کویر در راستای رسالت حرفه‌ای خود، مصمم است که در حد بضاعت، نسبت به انعکاس عملکرد شوراها و مجموعه مدیریت شهری در شهرستان‌های استان تهران اطلاع‌رسانی کرده، نسبت به ناهماهنگی‌ها و کاستی‌ها و نبود نظارت‌ها تذکر داده و از عملکرد مثبت و روبه‌توسعه آنان تقدیر نموده و خدمات و زحمات آن‌ها را به اطلاع شهروندان برساند؛ باشد که از این طریق نقشی هرچند کوچک در تسهیل مسیر خدمت به شهروندان و ایجاد رفاه عمومی ایفا کند.

لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط عمارت نیوز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید